Gemeente
Amsterdam

De Stem van Nieuw-West

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Leve de Caland-fiets-laan!

Door Henk Wildschut
27 februari 2019
De Stem van Nieuw-West   |   22 mei 2019 16:51

Beste Henk, gefeliciteerd met het halen van de 100 likes. Hierbij nodig ik je graag uit in de Stadsdeelcommissie om je idee toe te lichten! Met vriendelijke groet, namens de moderatoren Pieter Nijhof

Maak de Calandlaan daadwerkelijk tot een hoofdfietsroute. Verbreed de fietspaden en voer 30 km/uur in.

Eerder op deze website is een plan (63) voorgesteld voor de Calandlaan vanaf de rotonde bij de Bouwmeesterstraat richting west. (https://stemvannieuwwest.amsterdam.nl/plan/63) Ik heb een aanvulling richting centrum, tot aan de Johan Huizingalaan. 

Ik woon aan de Calandlaan en ik heb vooral des nacht erge last van het lawaai dat auto's produceren. Ik kan niet slapen zonder oordoppen.

Er wordt vrij breed wordt aangenomen dat het fietsverkeer steeds belangrijker zal worden in Amsterdam Er is een plan van de gemeente dat de Calandlaan aanmerkt als een hoofdfietsroute. Welaan, het bestrijden van het probleem van het lawaai en de bevordering doorstroming van het fietsverkeer is te combineren!

Ik stel voor dat de fietspaden worden verbreed. Dit kan door het opofferen van parallel aan de rijweg liggende parkeerplaatsen. Dat hoeft voor automobilisten die toch willen parkeren geen onoverkomelijke problemen op te leveren, want op het plein aan de Tourniarestraat is veel parkeerplek, veel meer dan dat nu wordt gebruikt.

Verder stel ik voor dit stuk straat een zone te maken van 30 km per uur. Om langzamer rijden te bevorderen, worden er drempels geplaatst. Ik stel ook voor flitskasten te plaatsen om de snelheid de controleren. Als je te hard rijdt, word je gefotografeerd en krijg je automatisch een boete. Dat zal een afschrikwekkende werking hebben op snelrijders.

Parallel aan de Calandlaan liggen de Lelylaan en de Plesmanlaan. Die zijn veel beter ingericht op autoverkeer dan de Calandlaan. Die straten kunnen een deel van het oost-west-autoverkeer gemakkelijk overnemen. Zeker in combinatie met het eerder geplaatste plan 63 kan de Calandlaan dan daadwerkelijk een functie krijgen als hoofdroute voor fietsverkeer.

Ja, en de volgende stap is het stuk vanaf de Huizingalaan de stad in. Maar dat gelijkt me een mooie klus voor een volgende buurtbewoner. Leve de Caland-fiets-laan!

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Cees Bol | 27 februari 2019 14:26

Pieter Calandlaan is aangewezen door de gemeente Amsterdam als hoofd structuur voor fietspaden. Ontsluiting van het gemotoriseerd verkeer kan via de de S 106 en S 107

Reageren
Henk Wildschut | 27 februari 2019 14:09

Goed plan! Sympathiek. Goed doordacht.

Reageren
Boudewijn Smits | 27 februari 2019 14:40

Prima naam: Caland-fiets-laan ipv Calandlaan. Dit is immers geen straat, maar moet een lommerrijke laan worden met woonfunctie. Geen racebaan voor ronkende motoren (met ontoelaatbaar extra veel kabaal; de onderbezette politie onderkent openlijk dat deze wettelijke overschrijding van de geluidsnorm niet wordt gecontroleerd) en scheurende auto's, maar ruimte voor modern vervoer: trapkracht, al dan niet elektrisch ondersteunt. Geen Wild West, maar een nieuw gezicht: milieuvriendelijk Nieuw-West.

Reageren
Hanneke Sprenger | 28 februari 2019 10:58

Prima idee, meer fietspad, minder auto's. De fietspaden nu zijn erg smal. Bovendien erg gevaarlijk als je van het fietspad af wilt en over wilt steken (komende vanuit de stad). Je moet dan eerst nota bene een schuin talut af. Wie heeft dit ooit bedacht?

Reageren
Rob Wighman | 1 maart 2019 12:16

Minder (snel) autoverkeer zorgt voor een gezondere leefomgeving en betere verbinding tussen de wijken.

Reageren
Martijn van Leerdam | 5 maart 2019 12:19

Ik ben hier een groot voorstander van. Geluidsoverlast is inderdaad een probleem, in diverse straten rond de Pieter Calandlaan. Maar één argument mis ik nog: er liggen diverse scholen aan de Pieter Calandlaan. Het gaat in elk geval om de Louis Bouwmeesterschool, de Ichtusschool (op 200 meter afstand van de Pieter Calandlaan), het Calandlyceum, en het Calvijn College. Een fietsvriendelijke 30-kilometerzone nodigt uit om de fiets te pakken naar school. Dat is zowel veiliger als gezonder.

Reageren
Leonie Groothusen | 5 maart 2019 16:20

Ik ben voor, omdat er slecht zicht is als je vanuit het stadspark met de fiets over wilt steken naar andere kant park bij Calandlaan en er een tram bij de halte stopt. Er is geen overzicht en auto,s rijden hard.
Verderop geldt het argument scholen. Veel overstekende jeugd en slecht zicht op weg door tramhaltes.

Reageren
Lucienne Storm | 6 maart 2019 22:55

De Pieter Calandlaan moet absoluut veiliger gemaakt worden voor fietsers en voetgangers! Maar een 30-km zone, daar twijfel ik over. Meer verkeer over de Plesmanlaan vind ik niet wenselijk, het auto (en motor) verkeer geeft nu al erg veel lawaai (en stank).

Reageren
Anachoreet Heremiet | 31 maart 2019 05:54

Ik ben voor, want het is hartstikke eng dat die auto's met een rotgang rakelings langs fietsers sjezen.

Reageren
Debbie Van der Velden | 6 mei 2019 17:44

Ik ben voor want dat is vermindering van geluid voor de omwonenden en asociaal gedrag van voertuig bestuurders vanwege te hard rijden. Het is een goed plan en zeker sympathiek besluit. Maak een fietsbaan, geen auto's meer.

Reageren
Gerda de Mol | 8 mei 2019 00:42

Er te hard gereden wordt, vooral zomers. Zet er in ieder geval een flitspaal of snelheidsmeting neer, dan kunnen de mensen die tegen zijn, ook zien dat hier heel hard gereden wordt.

Reageren
Gerda de Mol | 8 mei 2019 00:44

Daarbij wil ik nog even aangeven dat hier heel veel clamiteiten vervoer doorheen raast. Soms wel 5x per dag. Kan dit ook anders?

Reageren
Bastiaan Smits | 8 mei 2019 16:09

goed idee om fietsstraat uit te breiden ook totaal de Johan Huizinga laan. (sneller) autoverkeer kan prima via Plesmanlaan en Lelylaan.

Reageren
Ga Toch Weg | 20 mei 2019 13:06

Je rijd uit je zin blijkbaar zelf geen auto. Is niet mogelijk en bemoei je er dan ook niet mee

Ga Toch Weg | 20 mei 2019 13:06

Je rijd uit je zin blijkbaar zelf geen auto. Is niet mogelijk en bemoei je er dan ook niet mee

W. Bij | 12 mei 2019 10:50

Goed plan. Zorg dan ook voor goeie, snelle aansluiting (stad-in èn stad-uit) met het Surinameplein e.o. en de Plesmanlaan (via Louis Davidstraat).
Haakse bochten zijn erg irritant als je lekker doortrapt.

Reageren
Loes Vanenburg-van Putten | 20 mei 2019 12:29

Heel goed plan dit, het fietspad zal aangepakt moeten worden omdat als je afslaat naar de Tourniairestraat dan "glij" je er zowat af omdat de afrit hoog en glooiend is gemaakt. Dus rij ik op de fiets vanaf de stad niet meer over het fietspad naar huis om dit te vermijden. Ook als je de Pieter Calandlaan vanaf de Tourniairestraat op wil om naar de overkant te komen op het fietspad is dit niet prettig door de hoge oprit hiervan.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Sanne Evers | 5 maart 2019 15:54

Ik ben voor! Het is nu een onveilige situatie. Laat alle mensen die hard willen rijden vooral de Lelylaan gebruiken. Op de Pieter Callandlaan ga je lekker fietsen.

Reageren
Gerda de Mol | 8 mei 2019 00:20

Ben je toch voor of tegen dit idee? Je post staat nl bij: Argumenten tegen. mvg

Ga Toch Weg | 7 maart 2019 15:54

Ga toch weg man. Alsof Amsterdamse fietsers niet al genoeg hebben in nieuw-west. 30 km/u en een flitssysteem? Niet serieus te nemen hoop ik. Woon zelf al me helen leven op de Pieter Calandlaan en last van lawaai van auto's heb ik nooit ondervonden en ook nog nooit hier überhaupt een klacht over gehoord van mede buurtbewoners. Dat laat maar zien dat je recent vanuit een boerderij bent verhuisd en een pure stilte gewend bent (Je woont in een hoofdstad wat had je verwacht?)

Reageren
Martijn van Leerdam | 9 maart 2019 23:09

Het is aangetoond dat de snelheid in 30-kilometerzones veelvuldig overtreden wordt. En dat de indiener van dit voorstel de enige is die last heeft van het geluid, dat kan ik bij deze ook ontkrachten. Ik ken diverse buren die er last van hebben, en ik zelf ook. Ja, we wonen in een stad. Betekent dat dat je alles dan maar moet slikken als zoete koek? Span je liever in voor een gezondere en minder gevaarlijke buurt.

Ga Toch Weg | 11 maart 2019 13:22

Tuurlijk hoeft niet alles geslikt te worden maar klagen over een 50 km/h weg gaat voor mij te ver vooral als je in de hoofdstad woont. Ik zou niet kunnen geloven dat je last kan Hebben van overlast in de avond aangezien er bijna geen verkeer langs rijdt en wel gewend moet zijn aan een auto die langsrijdt, slaap als een roos in de avond. Als je naar totale rust opzoek bent in de middag zou ik het overwegen om niet in een stad te wonen want nergens is het rustiger dan Nieuw-west qua geluid.

Ga Toch Weg | 11 maart 2019 13:25

En ik hoor graag hoeveel ongelukken er daadwerkelijk plaats vinden doordat er met een snelheid van 50 km/h wordt gereden? Dat iemand de snelheid overschrijdt zal hoe dan ook gebeuren of het een 50 of 30 weg is. Daarnaast zijn er meer dan genoeg stoplichten en rotondes die de snelheid beperken en mee helpen voor de veiligheid voor de voetgangers. De fietser hebben het al helemaal mooi aangezien de mooie fietspadden gescheiden worden met de weg met een breed voetpad.

Martijn van Leerdam | 12 maart 2019 09:53

Ik weet niet langs welk stuk van de Calandlaan jij woont. Maar op het middenstuk, tussen de Meer & Vaart en het Sierplein, is het 's avonds zelden stil. Wij zitten niet graag in de tuin, omdat het altijd zo'n herrie is. Op dat stuk zijn ook geen vrijliggende fietspaden, zebrapaden, drempels en stoplichten. Je kunt nergens veilig oversteken. Aan de uiteinden van de Calandlaan is dat anders, daar is de weg veel beter ingericht.

Ga Toch Weg | 12 maart 2019 10:35

Woon zelf aan het stukje langs de weg bij Sierplein en heb nooit last gehad van geluid of oversteken. Over het stuk Meer & Vaart ben ik het wel met je eens dat het voor fietsers niet goedgeregeld is en iets aan gedaan kan worden. Maar dit houdt dan weer al op voorbij de brug. Deze post gaat dan ook over het stuk hier voorbij waar ik zelf woon en geen verandering nodig heeft. Plan 63 daarentegen gaat over het stukje Meer & Vaart waar ik het wel over eens ben.

Ga Toch Weg | 12 maart 2019 10:40

Daarbij wil ik eraan toevoegen dat een 30 km zone voor meer drukte op de weg zorgt wat weer averechts werkt op het verminderen van geluid.

Gerda de Mol | 8 mei 2019 00:28

Ik heb 2 vragen: grenst uw slaapkamer aan de Pieter Calandlaan en merkt u zomers niet meer overlast? mvg

Ga Toch Weg | 20 mei 2019 13:03

Grenst aan de Piete Calandlaan ja. De last is alleen afkomstig van hangjongeren in de nacht. Auto's niet

Ga Toch Weg | 7 maart 2019 15:58

Ik zou maar zorgen maken als je niet kunt slapen want dan ben je wel de enige die er last van heeft. Dat jij graag wilt fietsen is leuk voor jou en zou ook lekker doen aangezien de voorzieningen daar meer dan goed genoeg zijn. Maar dat dan niet die waanideeën op auto weg aansmeren als je niet zelf auto rijd want iemand die zelf een auto rijd zou je keihard in je gezicht uitlachen net zoals dat idiote blauwe kenteken regel. Je zal maar binnenkort zien hoeveel ongelukken er plaats gaan vinden.

Reageren
Ga Toch Weg | 7 maart 2019 16:00

Ps. niet reageren op je EIGEN plan met "goed plan! Sympathiek goed doordacht* Ongelofelijk triest en overduidelijk (Je hebt dezelfde naam als de auteur meneer Einstein)

Reageren
Hans Labots | 7 mei 2019 10:36

Ik ben tegen, want zo hard wordt daar nu niet gereden, en 's avonds is het al zeer rustig daar zeker na 21.00 uur. Tevens zijn er niet van die hoeveelheden aan fietsers die het nodig maken om het fietspad te verbreden. van geluidsoverlast is dan ook geen sprake naar mijn mening en zeker niet als we straks alleen nog maar elektrisch rijden, die hoor je niet.

Reageren
Gerda de Mol | 8 mei 2019 00:40

Ik stel voor dat u 1 nachtje in mijn slaapkamer komt slapen......

Ga Toch Weg | 20 mei 2019 13:05

Wen er aan. Woon er 25 jaar en geen last van. Ben je net gaan wonen dan pech. Buiten de randstad is het rustig zat

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.