Gemeente
Amsterdam

De Stem van Nieuw-West

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Pieter Calandlaan transformeren tot leefbare straat met meer verbinding tussen wijken.

Door Joris Wolthers
4 februari 2019
De Stem van Nieuw-West   |   24 februari 2019 18:18

Beste Joris Wolthers,
Gefeliciteerd met het behalen van meer dan 100 likes!
We zouden u graag uitnodigen om te komen inspreken bij de vergadering van de Stadsdeelcommissie.
Met vriendelijke groet,

Namens de moderatoren
Pieter Nijhof





Beste Joris Wolthers;
Hartelijk dank voor het indienen en plaatsen van dit nieuwe plan.
Heel veel succes met het voeren van een geslaagde campagne.
Wij nemen contact met je op zodra de 100 likes gehaald zijn!
Vriendelijke groet;
Namens de moderatoren, 
Mustapha Daher

Geef de Pieter Calandlaan tussen Louis Bouwmeesterstr. en Meer en Vaart vrijliggende fietspaden en zebrapaden.

Op dit deel van de Pieter Calandlaan (lang gedeelte tussen de Louis Bouwmeesterstr. en Meer en Vaart) wordt vaak erg hard gereden door automobilisten. Dit lijkt vooral te komen doordat het een zeer breed wegdek is en omdat er weinig zijstraten zijn. De fietspaden zijn hier niet vrijliggend wat geen veilig gevoel geeft als fietser. Er wordt hier soms wel 80 tot 100km/u gereden (ingeschat) en soms wordt er gevaarlijk ingehaald. Bovendien zijn er helemaal geen zebrapaden in dit gedeelte (alleen aan de uiteinden). Er is hierdoor ook weinig verbinding tussen de wijk ten noorden en te zuiden.

Mijn verzoek: het is tijd voor een herstructurering. Er is genoeg ruimte om in de bestaande breedte van de weg vrijliggende fietspaden te maken waardoor het wegdek wat minder breed wordt. Dit nodigt al minder uit tot hard rijden. Zebra paden kunnen dit effect verder vergroten en geven bovendien mogelijkheden om veilig en rustig aan de andere kant te komen. Eventueel kunnen er drempels of andere afremmende maatregelen genomen worden maar uiteraard is het belangrijk dat de doorstroming goed blijft. Alle aanwezige bomen kunnen behouden blijven omdat vrijliggende fietspaden binnen de huidige breedte passen.

Uitgangspunten: 
- Vrijliggende fietspaden.
- Minder brede weg voor auto's.
- Een paar zebrapaden om te kunnen oversteken en snelheid terug te dringen.
- Eventueel een paar drempels of andere middelen (zonder doorstroming te belemmeren).
- Alle bomen behouden, er is genoeg ruimte.
- Uitvoering na afronden werkzaamheden Meer en Vaart/Westtangent.

Bent u ook voor een leefbaarder Nieuw-West? Dan graag uw stem!

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Marc Chang Sing Pang | 22 februari 2019 15:39

dit gedeelte van de Pieter Calandlaan gevaarlijk is voor de fietsers omdat de auto's en de fieters de rijbaan delen. Het lange rechte stuk nodigt de auto's uit om hard te rijden

Reageren
Sanne Evers | 22 februari 2019 15:41

Ik ben voor want het is nu gevaarlijk! Kan er iets aan gedaan worden voordat er doden vallen.

Reageren
Cees Bol | 22 februari 2019 16:58

Ik ben voor om ruimte te geven aan de hoofd structuur van fietspaden in de gemeente Amsterdam. De fietser en scootmobiel moeten ruimte krijgen op de totale Pieter Calandlaan. Dit is ook goed voor alle scholen die langs de Pieter Calandlaan zijn gehuisvest. Het auto verkeer kan dan via de S107 en S 106 worden geleid.

Voorzitter Bouwmeester Complex voorzitterbcbouwmeester@gmail.com

Reageren
wilko verbakel | 22 februari 2019 21:04

er wordt inderdaad hard gereden. Bij het oversteken bij het christoffelplantijnpad met de fiets om naar school te gaan is het altijd gevaarlijk. Er moeten ook veel kinderen op de fiets over de Calandlaan om naar school te gaan: altijd gevaarlijk met automobilisten die even proberen 10 seconden tijd in te halen door te racen. Ik heb ooit een verzoek gedaan om een zebrapad en fietsersstoplicht, maar nooit een reactie op gekregen van het stadsbestuur.

Reageren
Lucienne Storm | 22 februari 2019 22:12

Dit stuk P. CALANDLAAN is gevaarlijk omdat auto's er veel te hard rijden. Soms passeert een auto de vluchtheuvel zelfs aan de verkeerde kant om geen vaart te hoeven minderen of zelfs een extra dot gas te kunnen geven. Waarom zijn er indertijd geen vrijliggende fietspafen aangelegd? Gevaarlijke zuinigheid?!

Reageren
Reny Kuiper | 23 februari 2019 00:04

Het is veel te gevaarlijk voor fietsers en overstekende voetgangers.

Reageren
Boudewijn Smits | 23 februari 2019 00:50

De Cornelis Lelylaan is de hoofdweg voor auto's. De Pieter Calandlaan is teveel een sluipweg voor auto's. Fietsers moeten stoepen op en af bonken en gevaarlijk de weg oversteken. Voetgangers hebben geen zebrapad. Het ergste zijn de motoren die keihard met 100 km hier een racebaan van maken. Ook Mercedessen, Audi's en BMW's met knalpotuitlaten racen hier om het hardst. Zebrapaden en drempels helpen om hier een woonomgeving te maken en de Pieter Calandlaan een lokale weg, geen verbindingsweg.

Reageren
Martijn van Leerdam | 22 februari 2019 15:19

Ik heb precies zo'n verzoek ingediend bij de Stadsdeelcommissie van Nieuw-West. Dat is alweer bijna een jaar geleden. Er kwamen toen veel positieve reacties op. Dit stuk van de Pieter Calandlaan is inderdaad een racebaan, en onveilig voor zowel fietsers als voetgangers.
Dit terwijl er twee basisscholen om de hoek liggen!

Reageren
Alina Sijthoff | 22 februari 2019 19:09

Wat was toen de reactie van de SDC? Er is dus niets mee gedaan?

Martijn van Leerdam | 22 februari 2019 20:19

Er zijn schriftelijke en mondelinge vragen gesteld aan Erik Bobeldijk, de verantwoordelijke bestuurder van Nieuw West. Op zijn reactie kwamen nieuwe vragen vanuit de stadsdeelcommissie, die nog op beantwoording wachten. Kortom, er gebeurt wel iets, maar het heeft geen prioriteit. Misschien dat we het op deze manier wat hoger op de agenda kunnen krijgen.

Pieter Nijhof | 5 maart 2019 15:22

Ik heb meerdere vragen gesteld en Martijn heeft ingesproken. Vorige week hebben we terugkoppeling gekregen van het stadsdeel tijdens een presentatie over verkeersveiligheid (zoals ze hadden vorig jaar ook aangegeven te zullen doen). Dit gaat er sowieso gebeuren: Of er komen vrijliggende fietspaden en een middenberm, of er komen snelheidsbeperkende maatregelen. Definitieve keuze volgt nog dit jaar.

Jan van der Borden | 22 februari 2019 15:44

Goed initiatief! Succes, want achteraf wil je niet zeggen. Had ik er maar wat van gezegd of aan gedaan. Ik bedoel als er slachtoffers vallen.

Reageren
Gerda de Mol | 23 februari 2019 00:58

Het lange rechte stuk van de Pieter Calandlaan is zeker gevaarlijk, maar neem dan ook het stuk voor de rotonde mee. Ook daar proberen ze een topsnelheid te behalen voordat ze bij de rotonde zijn. Met heel veel zijstraatjes en overstekende voetgangers. ps de ambulance, politie en brandweer vinden dit ook een leuke straat om door te racen!

Reageren
Michiel Evers | 23 februari 2019 09:07

Regelmatig steek ik met de fiets bij de kruising met de Piet Wiedijkstraat de P Calandlaan over met twee jonge kinderen (8 en 6 jr). Vaak moeten we, vanwege de drukte uit 2 tot zelfs 4 rijrichtingen, de oversteek in 2 fases doen. Dan staan we dus heel kwetsbaar midden op de rijbaan in het midden van het kruispunt. Een zebrapad bijvoorbeeld zou het vele malen veiliger maken.

Reageren
marlies wijnen | 4 maart 2019 20:27

ik ben voor want het is er gevaarlijk en zeker voor wat kwetsbare fietsers zoals ik (63+) en mijn kleinkinderen ( 10-). en als automobilist vind ik het ook fijn als fietsers en auto's elkaar niet kunnen hinderen: ofwel ik schrik me soms dood van de capriolen die fietsers opeens uithalen. Dus ieder zijn eigen pad is veilig en ontspannen. Plek genoeg:)

Reageren
Mieke Lieberom | 27 maart 2019 17:46

Volkomen mee eens. Wordt veel te hard gereden.

Reageren
Anne Zwart | 3 april 2019 20:23

Zeker een goed plan. De straat is erg gevaarlijk voor overstekende voetgangers en fietsers, mede door de brug die het zicht van veel te hard rijdende weggebruikers ontneemt. Hoe gaan wij voorkomen dat nog meer weggebruikers de Hegeraatbuurt als sluiproute nemen? Fiets- en zebrapad wellicht voldoende om snelheid terug te brengen. Drempels zullen leiden tot meer sluipverkeer Hegeraatbuurt. Veel spelende kinderen! Voor 30km zone is handhaving nodig!

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Nog geen argumenten tegen.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.